Podružnična šola Vreme postala »Vodna šola«

Avtor prispevka : Andreja Perhavec Čok (andreja.cok@gmail.com), objavljeno 28.05.2020 22:05:05
KATEGORIJA:
Voda
KLJUČNE BESEDE:
Voda, Zdravje in dobro počutje, Osnovna šola
POVZETEK:

Namen projekta je vpliv vode na zdravje in spodbujanje zaščite voda. Veliko otrok je prekomerno težkih ali debelih. Pitje vode deluje preventivno proti debelosti. Veliko šolarjev spije premalo vode, kar vodi do dehidracije, ki lahko poslabša kognitivne sposobnosti, povzroči utrujenost in glavobole.

Galerija Priloge Komentarji (0)

povp.ocena:(0)

UVOD

Podružnična šola Vreme je že vrsto let vključena v Mrežo šol parka Škocjanske jame (PŠJ), v kateri sodeluje sedem domačih in dve italijanski šoli, ki se nahajajo in delujejo v porečju reke Reke. Mreža šol PŠJ izvaja številne delavnice in predavanja za učence v sodelovanju z Zavodom RS za šolstvo, strokovna izobraževanja za mentorice mreže šol in različne projekte.

Na sestanku mentoric v začetku šolskega leta 2019/2020 so nam predstavili projekt »Vodna šola«. Ker se nam je zdel zelo primeren za našo podružnično šolo, smo se odločili, da se vključimo v projekt. Naša šola se je tako oktobra 2019 vključila v projekt Vodna šola in z izpolnjenimi pogoji tudi prejela naziv Vodna šola. Gre za mednarodni projekt, ki poteka v 7 evropskih državah: Avstrija, Bolgarija, Češka, Nemčija, Italija, Združeno kraljestvo in v Sloveniji.

ZEMLJEVID VODNIH ŠOL – POVEZAVA

Glavni namen Erasmus+ projekt Vodna šola: učence bi morali vsakodnevno spodbujati, da v šoli spijejo dovolj vode iz pipe.

Zakaj smo se na naši šoli odločili, da bomo pili vodo iz pipe. Nekaj dejstev:

Voda in zdravje

§  V EU je več kot 20 odstotkov otrok in mladostnikov prekomerno težkih ali debelih. To število se je znatno povečalo prav v zadnjih desetletjih.

§  Debelost pri otrocih je velikokrat povezana z uživanjem sladkih pijač. Skoraj 40 odstotkov sladkorja, ki ga otroci zaužijejo, pride iz sladkih pijač.

§  Izkazalo se je, da spodbujanje pitja vode v šolah deluje preventivno proti debelosti.

§  V Evropi ima 20 do 90 odstotkov otrok v starosti 6 let zobne zalivke. Ko so stari 12 let, pa imajo zaradi kariesa v povprečju poškodovanih 0,5 - 3,5 stalnih zob.   Uživanje sladkih pijač lahko vodi do zobne gnilobe in zobnih zalivk. Temu se lahko izognete s spodbujanjem pitja nesladkanih pijač.

 

Voda in učinkovitost šolarjev v šoli

§  Skoraj polovica šolarjev  ne zadovolji svojih minimalnih potreb po vodi.

§  Tudi majhna dehidracija lahko poslabša kognitivne sposobnosti, povzroči utrujenost in glavobole, kar  negativno vpliva na učno učinkovitost.

§  Primerna hidracija je pomemben pogoj za koncentracijo in učinkovitost v šoli.

 

Voda in okolje

§  Pomembna cilja tega projekta sta tudi spodbujanje zaščite voda in trajnostne rabe vodnih virov.

§  Vsako minuto ljudje na svetu kupijo milijon plastenk. To število se bo do 2021 povišalo za 20 odstotkov.

§  Eden od najpogostejših plastičnih odpadkov na evropskih plažah so plastenke.

§  Šole, ki ne uporabljajo plastenk, pomembno prispevajo k uresničevanju Evropske strategije za plastiko v krožnem gospodarstvu.

 

Vsebina ciljev Vodne šole:

  • Zmanjšati uživanje sladkih pijač.
  • Pomagati pri znižanju telesne teže otrok.  
  • Zmanjšanje plastičnih odpadkov, predvsem plastenk, z uporabo steklenic/kozarcev za trajno uporabo
  • Pomagati učencem k zadostni hidraciji, zaradi česar imajo tudi več energije in se lažje učijo.  

 

GLAVNI DEL

 

Starše učencev smo na 1. roditeljskem sestanku v septembru seznanili s projektom Vodna šola.

Učence smo skozi šolski dan opozarjali in spodbujali pitje vode iz pipe. Uvedli smo rituale pitja vode (zjutraj, pri malici, pri kosilu in popoldan). V šoli so tako popili približno 8 dcl vode. Med šolskim letom so prejeli plastenke za vodo z logotipom vodne šole.

Seveda so tudi učitelji kot njihovi vzorniki pili vodo s pipe.

 

Kaj pomeni vodna šola?

-        učenci pijejo vodo iz pipe

-        učenci imajo dostop do sveže pitne vode iz pipe. Imajo tudi svoje steklenice, kozarce ali lončke. 

-        v šoli ni mogoče kupiti sladkih pijač  in otroci jih ne prinesejo od doma

-        učitelji v razredu pijejo vodo (so vzorniki)

-        učence spodbujajo, da pijejo dovolj (imajo pravila pitja vode, opomnike)

 

Dejavnosti v šoli

 

V šoli smo uvedli rituale pitja vode: otroke ob točno določenem času opominjamo, da je potrebno piti vodo in uvedle smo vodne pavze. Učenci na listu pred učilnico s črtičnim prikazom označujejo, koliko lončkov so popili v enem tednu.

Otroci v šoli med vodnimi pavzami popijejo vsaj 0,8 l vode (normativ za 7-10 let stare otroke je 970 ml), ostalo pa doma. Ob telesni aktivnosti popijejo več.

Učenci so prinesli v šolo prazne plastenke pijač, ki jih pijejo doma. Pogledali smo, koliko sladkorja vsebuje 1dl in izračunali, koliko sladkorja vsebuje cela plastenka. Količino sladkorja smo prikazali z vrečkicami sladkorja.  Ugotovili so, da vsi sokovi in brezalkoholne pijače vsebujejo sladkor v različnih količinah in, da učenci zaužijejo preveč sladkorja, ki se skriva v teh pijačah  Samo voda je tista pijača, ki ne vsebuje sladkorja, kar je za zdravo življenje zelo pomembno.

Učenci so bili presenečeni, da zaužijejo velike količine sladkorja ob tem, ko se poskušajo odžejati s sladkimi pijačami. Izdelali so poučen plakat o sladkih pijačah.

ZAKLJUČEK

 

Učenci so sprejeli pitje vode kot nekaj samoumevnega. Med vodnimi odmori so s črtičnim prikazom pridno označevali število popitih kozarcev.

Cilj projekta Vodna šola je vključiti številne ključne deležnike in jim pomagati, da bi znali ozavestiti učence o pomembnosti pitne vode iz pipe za zdravje, dobro počutje in ohranjanje okolja. 

Literatura: Erasmus + Waterschool – Smernice in didaktični koncept: http://www.waterschools.eu/user_uploads/Resources/VODNA%20SOLA_Smernice_EU_SL.pdf

Galerija

Priloge

# Ime datoteke

Komentarji