Namen projekta je vpliv vode na zdravje in spodbujanje zaščite voda. Veliko otrok je prekomerno težkih ali debelih. Pitje vode deluje preventivno proti debelosti. Veliko šolarjev spije premalo vode, kar vodi do dehidracije, ki lahko poslabša kognitivne sposobnosti, povzroči utrujenost in glavobole.
UVOD
Podružnična šola Vreme je že vrsto let vključena v Mrežo šol parka Škocjanske jame (PŠJ), v kateri
sodeluje sedem domačih in dve italijanski šoli, ki se nahajajo in delujejo v
porečju reke Reke. Mreža šol PŠJ izvaja številne delavnice in predavanja
za učence v sodelovanju z Zavodom RS za šolstvo, strokovna izobraževanja za
mentorice mreže šol in različne projekte.
Na sestanku mentoric v
začetku šolskega leta 2019/2020 so nam predstavili projekt »Vodna šola«. Ker se
nam je zdel zelo primeren za našo podružnično šolo, smo se odločili, da se
vključimo v projekt. Naša šola se je tako oktobra 2019 vključila v
projekt Vodna šola in z izpolnjenimi pogoji tudi prejela naziv Vodna šola. Gre
za mednarodni projekt, ki poteka v 7 evropskih državah: Avstrija, Bolgarija,
Češka, Nemčija, Italija, Združeno kraljestvo in v Sloveniji.
ZEMLJEVID VODNIH ŠOL – POVEZAVA
Glavni namen Erasmus+ projekt Vodna šola: učence bi
morali vsakodnevno spodbujati, da v šoli spijejo dovolj vode iz pipe.
Zakaj smo se na naši šoli
odločili, da bomo pili vodo iz pipe. Nekaj dejstev:
Voda in zdravje
§ V EU je več kot 20 odstotkov otrok
in mladostnikov prekomerno težkih ali debelih. To število se je znatno povečalo
prav v zadnjih desetletjih.
§ Debelost pri otrocih je velikokrat
povezana z uživanjem sladkih pijač. Skoraj 40 odstotkov sladkorja, ki ga otroci
zaužijejo, pride iz sladkih pijač.
§ Izkazalo se je, da spodbujanje pitja
vode v šolah deluje preventivno proti debelosti.
§ V Evropi ima 20 do 90 odstotkov
otrok v starosti 6 let zobne zalivke. Ko so stari 12 let, pa imajo zaradi
kariesa v povprečju poškodovanih 0,5 - 3,5 stalnih zob. Uživanje sladkih pijač lahko vodi do zobne
gnilobe in zobnih zalivk. Temu se lahko izognete s spodbujanjem pitja
nesladkanih pijač.
Voda in učinkovitost šolarjev v šoli
§ Skoraj polovica šolarjev ne zadovolji svojih minimalnih potreb po
vodi.
§ Tudi majhna dehidracija lahko
poslabša kognitivne sposobnosti, povzroči utrujenost in glavobole, kar negativno vpliva na učno učinkovitost.
§ Primerna hidracija je pomemben pogoj
za koncentracijo in učinkovitost v šoli.
Voda in okolje
§ Pomembna cilja tega projekta sta
tudi spodbujanje zaščite voda in trajnostne rabe vodnih virov.
§ Vsako minuto ljudje na svetu kupijo milijon
plastenk. To število se bo do 2021 povišalo za 20 odstotkov.
§ Eden od najpogostejših plastičnih
odpadkov na evropskih plažah so plastenke.
§ Šole, ki ne uporabljajo plastenk,
pomembno prispevajo k uresničevanju Evropske strategije za plastiko v krožnem
gospodarstvu.
Vsebina ciljev Vodne šole:
GLAVNI DEL
Starše učencev smo na 1.
roditeljskem sestanku v septembru seznanili s projektom Vodna šola.
Učence smo skozi šolski dan
opozarjali in spodbujali pitje vode iz pipe. Uvedli smo rituale pitja vode
(zjutraj, pri malici, pri kosilu in popoldan). V šoli so tako popili približno
8 dcl vode. Med šolskim letom so prejeli plastenke za vodo z logotipom vodne
šole.
Seveda so tudi učitelji kot njihovi
vzorniki pili vodo s pipe.
Kaj pomeni vodna šola?
-
učenci
pijejo vodo iz pipe
-
učenci imajo
dostop do sveže pitne vode iz pipe. Imajo tudi svoje steklenice, kozarce ali
lončke.
-
v šoli ni
mogoče kupiti sladkih pijač in otroci
jih ne prinesejo od doma
-
učitelji v
razredu pijejo vodo (so vzorniki)
-
učence
spodbujajo, da pijejo dovolj (imajo pravila pitja vode, opomnike)
Dejavnosti v šoli
V šoli smo uvedli rituale pitja vode: otroke ob točno
določenem času opominjamo, da je potrebno piti vodo in uvedle smo vodne pavze.
Učenci na listu pred učilnico s črtičnim prikazom označujejo, koliko lončkov so
popili v enem tednu.
Otroci v šoli med vodnimi pavzami popijejo vsaj 0,8 l
vode (normativ za 7-10 let stare otroke je 970 ml), ostalo pa doma. Ob telesni
aktivnosti popijejo več.
Učenci so prinesli v šolo prazne plastenke pijač, ki
jih pijejo doma. Pogledali smo, koliko sladkorja vsebuje 1dl in izračunali,
koliko sladkorja vsebuje cela plastenka. Količino sladkorja smo prikazali z
vrečkicami sladkorja. Ugotovili so, da vsi sokovi in brezalkoholne
pijače vsebujejo sladkor v različnih količinah in, da učenci zaužijejo preveč
sladkorja, ki se skriva v teh pijačah
Samo voda je tista pijača, ki ne vsebuje sladkorja, kar je za zdravo
življenje zelo pomembno.
Učenci so bili presenečeni, da
zaužijejo velike količine sladkorja ob tem, ko se poskušajo odžejati s sladkimi
pijačami. Izdelali so poučen plakat o sladkih pijačah.
ZAKLJUČEK
Učenci so sprejeli pitje vode kot nekaj samoumevnega.
Med vodnimi odmori so s črtičnim prikazom pridno označevali število popitih
kozarcev.
Cilj projekta Vodna šola je vključiti številne ključne
deležnike in jim pomagati, da bi znali ozavestiti učence o pomembnosti pitne
vode iz pipe za zdravje, dobro počutje in ohranjanje okolja.
Literatura: Erasmus + Waterschool – Smernice in
didaktični koncept: http://www.waterschools.eu/user_uploads/Resources/VODNA%20SOLA_Smernice_EU_SL.pdf