Vesela semena v mojem vrtičku

Avtor prispevka : Majda Klajnšek (info@ekosola.si), objavljeno 04.02.2019 20:14:03
KATEGORIJA:
Biotska raznovrstnost
KLJUČNE BESEDE:
Biotska raznovrstnost, Vrtec, Dobra praksa, Vrt, Zbornik
POVZETEK:

S samooskrbo sadik in zelenjave bomo pripomogli, da se bo na našem jedilniku znašel res zdrav obrok brez pesticidov in kemijskih dodatkov, ki smo jih pri nakupu zelenjave velikokrat deležni. S pitjem vode, gibanjem na svežem zraku si želimo izboljšati naše zdravje.

Galerija Priloge Komentarji (0)

povp.ocena:(0)

Ustanova: Vrtec Otona Župančiča Slovenska Bistrica

Smo skupina radovednih, veselih in znanja željnih  2–3 leta starih otrok, ki si želimo, da naša semena veselo napolnijo naše vrtičke in visoko gredo na našem igrišču. S samooskrbo sadik in zelenjave bomo pripomogli, da se bo na našem jedilniku znašel res zdrav obrok brez pesticidov in kemijskih dodatkov, ki smo jih pri nakupu zelenjave velikokrat deležni. S pitjem vode, gibanjem na svežem zraku in uživanjem doma pridelane zelenjave si želimo izboljšati naše zdravje.

1.    GLOBALNI CILJ

Spodbujanje različnih pristopov k spoznavanju narave.

Cilji:

·         Seznanjanje z vzgojo rastlin od semena do sadike.

·         Urejanje svojega vrtička in visoke grede na igrišču.

·         Spoznavanje, kaj potrebujejo rastline za rast in razvoj ter pomen le tega za nas.

·         Pobiranje zelenjave na vrtu in priprava zdravega obroka.

·         Otrok spoznava, da mu uživanje različne zdrave hrane pomaga ohranjati zdravje.

2.    DEJAVNOSTI:

·         Priprava kotička za sejanje v igralnici.

·         Izdelovanje svojega vrtička in skrb zanj.

·         Sejanje semen v korita in svoje vrtičke.

·         Vzgajanje sadik za gredo na igrišču.

·         Opazovanje in beleženje opazovanega v tabelo.

·         Prebiranje literature na to temo.

·         Pobiranje pridelka in priprava zdravega obroka.

·         Igranje igre "spomin": tipni in zvočni.

·         Igranje simbolne igre vrt.

·         Izdelovanje načrta zasaditve visoke grede.

3.    RAZISKOVANJE

3.1.    Setev
     

      Slika 1: Opazovanje kalitve semen

Z otroki smo naredili eksperiment, ki nas je pripeljal do spoznanja, kaj rastline resnično potrebujejo za rast. V tri lončke smo posadili sadike solate. Prvi lonček smo postavili v omaro, sadik nismo zalivali in ves čas je bil v temi. Drugi lonček smo postavili na okensko polico in nismo nič zalivali. Tudi tretji lonček smo postavili na okensko polico in sadike ves čas zalivali. Glede na podatke, zabeležene v tabeli raziskovanja, smo ugotovili, da rastline za rast potrebujejo predvsem vodo in svetlobo. Nato smo naše spoznanje preverili tudi v strokovni literaturi. Ugotovili smo, da rastline potrebujejo prostor z veliko svetlobe in toplote ter redno zalivanje. V igralnici smo tako pripravili mizo, na katero smo odložili korita in vrtičke. Naš kotiček je tako nastal v kotu blizu okna. Otroci so napolnili korita z zemljo. Semena, ki smo jih posejali, so bila vzgojena doma v jesenskem času in do uporabe spravljena v škatlice in hranjena v temnem in hladnem prostoru. Pred setvijo smo si semena ogledali in ugotovili, da so ena velika, druga pa čisto majhna. Nato so otroci posejali semena paprike, paradižnika, rdeče redkvice, peteršilja, korenčka, solate, bučke in kapucinke. (Kapucinke so cvetice, ki so nepogrešljive na vsakem vrtu, saj odganjajo škodljivce in so primerne tudi za uživanje.) Semena kumaric pa smo dali najprej kaliti v kozarec, ki je bil rahlo navlažen z vodo in smo ga postavili na okensko polico v kotičku. Ko smo semena posejali, smo jih zalili z veliko vode. Za boljšo kalitev smo vse pokrili s tanko kopreno. Po nekaj dneh čakanja in opazovanja smo v koritih zagledali prve kalčke, ki so radovedno pokukali iz zemlje. Otroci so bili neizmerno veseli. Nato so vsako jutro najprej pogledali, kaj je novega in kako rastejo sadike, se pri tem čudili in uživali.
3.2.    Priprava sadik za visoko gredo

Naš vrtec je že več let v projektu Eko vrtec, ki nam nudi nove izzive in ideje na tem področju. Na igrišču vrtca imamo dve veliki visoki gredi in različne malo manjše. Tako že kar nekaj let skrbimo za samooskrbo z zelenjavo in jagodami, kolikor je pač to možno.  Za grede so do sedaj skrbeli starejši otroci, letošnje leto pa je eno gredo dobila v oskrbo tudi mlajša skupina otrok.

     

     Slika 2: Posaditev sadik na visoko gredo

Sadike so veselo rastle in postajale vedno močnejše, saj so otroci lepo skrbeli zanje in jih predvsem redno zalivali. Ko so bile dovolj velike in močne, smo jih presadili v lončke in jim tako omogočili še boljše pogoje za rast. Kmalu so bile sadike pripravljene na posaditev v visoko gredo na igrišču vrtca. Ker je greda čez zimo počivala, smo jo morali najprej pripraviti za zasaditev. Prekopali smo zemljo, jo razrahljali, odstranili plevel in korenine ter vse skupaj dobro pregrabili. Nato smo z otroki izdelali načrt za idealno zasaditev, tako da smo upoštevali dobre in slabe sosede rastlin. Sadike smo posadili in jih zalili. Sedaj nas čaka zalivanje, prekopavanje in pletje plevela, da bodo sadike zrasle, obrodile in nas oskrbele z zdravo zelenjavo, ki je bomo deležni predvsem v poletnih mesecih.
3.3.    Moj vrtiček in zdrava prehrana

Iz odpadne embalaže smo izdelali majhne vrtičke. Embalažo smo oblepili z naravnimi materiali – kamenčki in palčkami. Na dno embalaže smo položili gobo, ki zadrži vodo in preprečuje padanje zemlje skozi luknje na dnu. Vrtičke smo napolnili z zemljo in posejali semena ter vse skupaj označili s fotografijami plodov. V svoje vrtičke so otroci posejali solato, redkev in peteršilj, vse dobro zalili  in vrtičke pokrili s kopreno. Vrtičke vsak dan zalijejo in opazujejo dogajanje. Ko bo zelenjava dozorela, jo bodo pobrali, očistili in pripravili solato z redkvijo in začinili s peteršiljem.

  

  Slika 3: Sejanje v svoje vrtičke

4.    IGRE

Zvočni in tipni spomin

Pripravili smo dve vrsti spomina. Zvočni spomin je v posodicah od kinder jajčk, v katerih so različna semena, ki dajejo različen zvok. Za lažje prepoznavanje in igranje so posodice razvrščene po barvah, za najmlajše pa so dodane še fotografije. Tudi tipni spomin je izdelan iz odpadnega materiala – iz pokrovčkov od vlažilnih robčkov, v katerih so prilepljena različna semena, ki jih otroci tipajo, za težjo igro lahko to počnejo z zaprtimi očmi, lahko pa samo opisujejo lastnosti, občutke in podobno. Pri obeh igrah so lahko samostojni in samo raziskujejo ali pa jih vzgojiteljice spodbujamo z raznimi odprtimi vprašanji in dodatki (fotografije, tabele …).

Simbolna igra vrt

Ta igra otroke spodbuja, da se vživijo v vlogo kmeta, ki sadi pridelke, jih pobira in pripravlja zdrave obroke. Otroci imajo pripravljen zaboj, v katerega lahko posadijo različno zelenjavo iz blaga, zato je igra primerna tudi za najmlajše udeležence. V igralnici jo lahko popestrimo s kotičkom dom, zunaj pa s traktorskimi poganjalci in prikolico, v katero nalaganje pridelke.

Opazovanje vrta v bližini vrtca

V neposredni bližini vrtca je velik vrt, ki ga obdelujejo ljudje, ki živijo v večstanovanjski hiši. S pričetkom pomladi in lepim vremenom se je pričelo delo na vrtu. Opazovali smo delo ljudi, ki so zemljo obdelali s frezo za rahljanje, jo pregrabili in odstranili plevel. Pokazali so nam orodje, ki ga potrebujejo za obdelavo vrta. To sta predvsem motika in grablje, ki so ju otroci lahko tudi preizkusili. Nato so vrtičkarji otrokom pokazali, kako se sejejo semena in posadi krompir. Pri saditvi krompirja so otroci pomagali, tako da so krompir dajali v pripravljene luknje, odrasli pa so ga zagrnili. Lastniki so vrt pokrili s kopreno in nam razložili, da imajo semena tako več vlage in toplote, ki jo potrebujejo za rast. Zanimivo nam je bilo, da so na vrtu delale gospe, gospodje pa so jih opazovali in jim le tu in tam priskočili na pomoč.

5.    ZAKLJUČEK

Starši so bili o projektu seznanjeni preko tematskega sklopa na oglasni deski. Otroci so znanje in izkušnje, ki so jih pridobili v vrtcu, prenesli v svoje domače okolje. Odzivnost staršev je bila pozitivna, veseli so, da se otroci naučijo kaj praktičnega in pomembnega za zdravje. Starši so tudi samoiniciativno začeli prinašati doma vzgojena semena in sadike. Kljub temu da so otroci še majhni, je pomembno, da jih odrasli vsakodnevno seznanjamo o zdravi prehrani, da že zgodaj začutijo, kako pomembna je zdrava prehrana za majhna in velika srca, in da k temu lahko veliko pripomore vsak izmed njih, s svojim vrtičkom, v hiši ali zunaj.

6. LITERATURA

    1. Katalinič, D., Tratnjek, L., Anželj, B.,(2007), SEJEMO, SADIMO IN RAZISKUJEMO ŽE V VRTCU, Ljubljana: Zavod RS za šolstvo in šport

    2. Katalinič, D., (1992). OD SEMENA DO RASTLIN, Ljubljana: Zavod RS za šolstvo in šport.

    3. Dietel, G., Ross, T., (2002). VRTNARJENJE V VSEH LETNIH ČASIH. Tržič: Učila.

    4. van Sann, A., (2011). MOJA VELIKA KNJIGA O VRTNARJENJU. Tržič: Učila.

    5. Tommes, S., (2001). MOJA PRVA KNJIGA O VRTNARJENJU. Tržič: Učila.

    6. Likar, M. (2009). OTROCI IN VRT. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije.

    7. KURIKULUM ZA VRTCE (1999), Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.

Galerija

Priloge

# Ime datoteke

Komentarji