Otroke je potrebno v predšolskem obdobju obravnavati celostno, saj je to obdobje, ko se otroci zelo veliko naučijo preko izkušenj, ki si jih pridobijo. V prispevku bom predstavila, kako sem otrokom omogočila, da so bili v vzgojni proces aktivno vključeni z dajanjem lastnih pobud in idej ter izvedbo.
Z GIBANJEM IN
ZDRAVO PREHRANO SKRBIMO ZA ZDRAVJE V VRTCU
Otroke je potrebno v predšolskem obdobju obravnavati
celostno. To je obdobje, ko se otroci zelo veliko naučijo preko izkušenj, ki si
jih pridobijo. Pri tem imamo strokovni delavci pomembno vlogo, saj otrokom
omogočamo, da so v vzgojni proces aktivno vključeni, da dajejo pobude, ideje in
nato sami prihajajo do lastnih spoznanj.
V naši skupini se skozi celotno šolsko leto veliko
pogovarjamo o tem, kaj lahko otroci sami naredijo za svoje zdravje in izboljšanje
lastnega počutja.
Vsakodnevno gibanje na svežem zraku
Otrokova osnovna potreba je gibanje. Zato so otroci hitro
prišli do spoznanja, da se med izvedbo gibalnih dejavnosti počutijo bolje, da
so takrat veseli in srečni. Vsak dan smo na svežem zraku. Tako smo se odločili,
da lahko za svoje zdravje poskrbimo kar ob prihodu na igrišče ali v gozd in najprej izvedemo »tek za zdravje«. Sprva smo
tekli po potki, ki smo si jo izbrali na igrišču in ob gozdni jasi, kadar smo
odšli v gozd. Ker otroci potrebujejo izzive, smo se odločili, da ne bomo tekli
ves čas po isti poti, ampak smer teka spreminjamo ter ga podaljšujemo. Pri
teku uporabljamo različen teren (tek po
ravnini, po klancu navzgor in navzdol, po asfaltu, po travi, po gozdni poti,
čez manjše korenine, po zasneženi površini ipd.). Prav tako tek izvajamo v
različnih oblikah (vsi skupaj v gruči, vsi skupaj v koloni, v več manjših
skupinah, v dvojicah …). Spreminja se tudi vloga strokovnega delavca med
izvajanjem teka. Sprva večinoma tečem prva, saj s tem dosežem večjo motivacijo
otrok. Kasneje tečem z njimi v sredini in jih spodbujam ali zadaj, kjer se
pridružim manj motiviranim otrokom. Med tekom otrok občasno stojim in opazujem
otroke ter jih opozarjam na uporabo rok pri teku, merim čas teka ipd. V hladnih
vremenskih razmerah se naučimo pravilnega dihanja med tekom (vdih skozi nos ter
izdih skozi usta). Čas teka smo postopoma podaljševali in sedaj so vsi otroci
že sposobni neprekinjeno teči vsaj 3 minute.
Po teku se skupaj razgibamo. V uvodnih mesecih
razgibavanje vodim jaz, kasneje v vodenje razgibavanja vključujem tudi otroke.
Proti koncu šolskega leta so otroci že sposobni sami prikazati vaje za
razgibavanje. Pomembno je, da se držijo pravilnega zaporedja vaj in sicer od
glave do stopal (kroženje glave, vaje za ramenski obroč in roke, nato trup ter
noge). Po razgibavanju imamo v našem vrtcu navado, da se vzgojitelji skupaj z
otroki igramo rajalno ali elementarno igro, saj smo odrasli zgled otrokom in
naša naloga je, da otrokom damo čim večji nabor idej in izkušenj, da se bodo
kasneje sposobni tudi samostojno igrati vse naučene rajalne, gibalne ter
elementarne igre. Veliko časa preživimo tudi v gozdu in takrat s seboj ne
nosimo pripomočkov, saj vse potrebno najdemo v okolju samem, zato je še posebej
pomembno, da se znajo otroci igrati tudi z naravnimi materiali ali celo brez
sredstev. Takrat lahko uporabijo tudi vse naučene igre, ki smo jih odrasli
prenesli nanje in pri tem dodajo še veliko svoje domišljije. Odrasli jih pri
tem spodbujamo in jih motiviramo ter po potrebi usmerjamo k ustvarjali igri.
Zdrava prehrana in odgovorno ravnanje s hrano
V vrtcu se trudimo z nabavo zdrave prehrane. Poleg
raznovrstne hrane v jedilnike vključujemo tudi ekološko in lokalno pridelano
hrano. Kako pri tem vključujemo otroke? Precej otrok žal nima izkušenj od doma.
Zato imamo v vseh enotah vrtca vrtove, kjer so lahko otroci aktivno vključeni v
celoten proces pridelave določene vrste hrane. Skupaj skrbimo za sadna drevja
in trto na igrišču. Otroci sodelujejo pri trgatvi in stiskanju grozdja oz.
»prešanju«. Tako lahko poskusijo grozdje s trte, kot tudi grozdni sok. Prav
tako pomagajo z drevja pobrati jabolka, jih poskusijo še sveža in kasneje
pečena v pečici. Otroci pomagajo tudi pri ureditvi vrta, sajenju zelišč in
zelenjave. V celotnem procesu spoznajo življenjski krog rastline, kaj je seme
in kaj sadika, kaj je potrebno za rast rastline, ali lahko rastlina uspeva v
temi, pomen prehrambne piramide ipd. Za vrt skrbijo ob spodbudi in pomoči strokovnih
delavcev od prvih začetkov in vse do pobiranja sadežev ter preizkušanja. Pri
tem otroci dajejo lastne ideje, kaj želijo, da na vrt posejemo in posadimo, za
katere rastline želijo skrbeti ipd. Pri pridobitvi sadik sodelujemo s
sodelavci, starši, starimi starši, znanci in širšo okolico (vrtnarije). Otroci
se čutijo pomembne, ko lahko svoje ideje udejanjijo, dajo semena v zemljo, jih
skrbno zalivajo ter opazujejo, kdaj bodo videli prve spremembe. S tem, ko so
otroci aktivno vključeni v sam proces ureditve vrta, skrbi zanj in preizkušanje pridelkov, se zmanjša tudi
količina zavržene hrane. Prav tako otroci pogosteje poskusijo raznovrstno
hrano. Zavedajo se, koliko truda je vloženega v samo pridelavo. Zato vzamejo
toliko hrane, kot je lahko pojedo in je ne zavržejo. Pri procesu pridelave in
preizkušanja hrane, pripravljene na različne načine ima poleg vzgojiteljev
pomembno vlogo tudi kuharica. Ves čas nam je na razpolago, odgovarja na
vprašanja otrok, jih spodbuja in motivira k poskušanju hrane ter sprejme izzive
glede same priprave hrane. Tudi organizatorka prehrane se vključuje v vzgojni
proces tako, da obišče otroke starejših skupin in jih vključi v oblikovanje
jedilnika.
Poleg uživanja raznovrstne hrane in gibanja pa je
pomembna tudi zadostna količina popite vode. Večina otrok ne poseže
samoiniciativno po njej. Zato je prav, da smo pri tem strokovni delavci vzor in
otroke spodbujamo k pitju zadostne količine vode na dan. To je tudi eden izmed
dejavnikov, ki vpliva na naše zdravje in boljše počutje. Izkazalo se je, da so
otroci bolj motivirani za pitje vode, če lahko količino popite vode beležijo v
različne razpredelnice, označujejo pike na lončke ipd.
Preventivni ukrepi za naše zdravje
Vsakodnevni tek in razgibavanje na prostem ter zdrava
prehrana žal v času prehladov nista dovolj pri skrbi za naše zdravje. Starejši
otroci hitro spoznajo, da lahko tudi tukaj pripomorejo k temu, da čim dlje časa
ohranijo svoje zdravje. Nekateri otroci takoj uporabijo pravilne prijeme pri
kihanju in kašljanju ter pri brisanju nosu. Medtem ko drugi potrebujejo več opozoril
in spodbude. Otroci so zelo kritični in odkriti. Tako prevzamejo vlogo
odraslega in druge opozarjajo na neprimerno ravnanje ter jih pri tem popravijo
in pokažejo, kakšno je pravilno ravnanje (nikoli ne kašljamo in kihamo v otroke
ali v roke, saj s tem prenesemo bacile na igrače in lahko zbolijo še drugi
otroci …). Pri preventivnih ukrepih glede našega zdravja je bistvenega pomena
tudi higiena zob in temeljito umivanje rok ter uporaba mila. S pomočjo
različnih poskusov, ki jih izvedemo, se otroci seznanijo, zakaj za umivanje rok
ni dovolj samo voda, ampak je pomembna tudi uporaba mila (predvsem po prihodu z
igrišča). Po umivanju rok moramo le-te dobro obrisati.
Brez iger ne gre
Otroci se preko igre veliko naučijo, spoznajo in utrdijo.
Ker v določenih mesecih v letu ni možno skrbeti za vrt, pobirati pridelke ipd.,
to ne pomeni, da v teh mesecih ni potrebno početi ničesar. To je čas, ki ga
izkoristimo za izdelavo različnih družabnih in didaktičnih iger, ki so povezane
npr. z rastjo paradižnika (družabna igra), razvrščanjem sadja in zelenjave, razvrščanjem
zdrave in manj zdrave hrane, zelenjavni spomin, sadna tombola ipd. Otroci so
vključeni v izdelavo iger in z njihovo pomočjo utrjujejo pridobljeno znanje ter
si pridobivajo nova spoznanje in širijo svoj besedni zaklad.
Otroci so zelo radovedni in vedoželjni, zato je pomembno,
da jih v predšolskem obdobju obravnavamo celostno, jim nudimo veliko izzivov,
jih aktivno vključujemo v proces ter smo jim pri tem v oporo in zgled. Otroci
so sposobni veliko narediti za svoje lastno zdravje. Z zdravim življenjskim
slogom v našem vrtcu so zadovoljni tako otroci kot starši. Slednji nam to
velikokrat nakažejo v pogovorih in nam priskočijo na pomoč, kadar jo
potrebujemo. Če so v skupini zadovoljni otroci in njihovi starši, smo lahko
zadovoljni tudi strokovni delavci.