Namen projekta je raziskovanje plasti prsti v gozdu in kako se prsti razlikujejo. Učenci so v gozdu sami ugotavljali kakšne so značilnosti prsti ter kakšne so razlike med različnimi vrstami prsti glede na različne elemente. V naravi so se gibali, samostojno raziskovali ter povezovali znanje.
Za izvedbo te učne ure sem se odločila na podlagi učnega
načrta (NIT) za 5. razred. Cilj letošnjega šolskega leta je bil, da čim več ur
naravoslovja in tehnike izvedemo na prostem. Tema prsti je za učence lahko zelo
težka, a menim, da jo v naravi in s konkretnimi primeri učencem lahko zelo
približamo, jo naredimo zanimivo in raziskovalno. Namen je bil, da otroke
navdušim nad to temo in nad tem, kaj vse nas narava in opazovanje le te lahko
nauči. Teme sem se lotila na podlagi formativnega spremljanja. Najprej so
učenci opazovali vzorec prsti. Ugotavljali so, kaj o prsti že vedo. Zapisali so
na lističe, ki smo jih obesili na tablo. Nato so napisali še, kaj želijo o tej
temi izvedeti. Tudi to smo nalepili na plakat. Učenci so imeli možnost, da so svoje
zapise dopolnjevali, saj je bila tema razpotegnjena na več dni in ni potekala v
enem kosu. Zapisali so tudi, katere snovi se nahajajo v prsti. Naslednjo uro
smo se odpravili v gozd, kjer smo se pogovorili o tem, kakšna je prst v gozdu.
Veliko časa je bilo namenjenega samostojnemu raziskovanju. Učencem sem nato
predstavila prerez gozdnih tal (slika). Našli so prostor v gozdu, kjer je bil
ta prerez lepo viden. V manjših skupinah so nato začeli s samostojnim raziskovanjem
in sprotnim izpolnjevanjem preglednice (v priponkah). Ugotavljali so, kakšne so
značilnosti različnim plasti, prav tako pa so ugotovili, da niso popolnoma
take, kot je zapisano v učbeniku. Poudarili smo, da narave nikoli ne moremo
natančno preslikati v učbenike.
Naslednja naloga je bila praktično povezana s tem, da iz narave
vzamemo vzorec, ki ga bomo lahko raziskovali tudi ko ne moremo. V kozarcih so učenci
pripravili čim bolj natančen prerez gozdnih tal. Te kozarce smo nato odnesli v učilnico.
Učenci so raziskovali tudi različne vrste prsti.
Opazovali so pripravljene vzorce in značilnosti prsti postopoma raziskovali s
pomočjo preglednice (v priponkah). Ogledali smo si tudi bližnji vrt ter
primerjali gozdno in vrtno prst.
Za zaključek so učenci ponovno prebrali svoje zapise o
tem, kaj že vedo in česa se želijo naučiti. Zapise so dopolnili z odgovori na
svoja vprašanja. Pripravili so tudi kratka vprašanja in odgovore, s pomočjo
katerih smo sestavili kviz. V naslednjih urah smo izvedli še poskus prepustnosti različnih vrst prsti.
Rezultati projekta so bili zanimivi z enega vidika: učenci niso navajeni raziskovalnega dela, a jim je bilo v veliko veselje da so
to izkusili. Ko so neko snov videli in jo raziskovali, so si zapomnili veliko
več, kot bi si v drugi situaciji.
Tema prsti je lahko zelo zanimiva in raziskovalna. V ta
namen pa je treba zapustiti učilnico in učence postaviti v situacijo, ko sami
želijo odgovoriti na svoja vprašanja. Zato jim je potrebno tudi pripraviti različne
pripomočke in raziskovalne usmeritve. Največji problem tega projekta ni bil
povezan s šolsko snovjo, pač pa s spremstvom učencev. Mi imamo na tem področju
veliko srečo, saj je posluh šole v tem primeru izjemen in spremstva niso
problem. Prednosti pa vidim v tem, da učenci v gibanju in v naravi uživajo,
dobijo občutek, da so nekaj naredili sami in stvari dejansko preizkusijo.
Praktične izkušnje so za učence izjemnega pomena.
# | Ime datoteke |
---|---|
1 | NIT-PRST.doc |
2 | RAZISKOVANJE-Sloji prsti.doc |
3 | RAZISKOVANJE-Vrste prsti.doc |
4 | SLIKA-Sloji prsti.doc |