Poskus - ČAROBNO MLEKO

Avtor prispevka : Nina Vozlič (nina.vozlic81@gmail.com), objavljeno 01.06.2021 22:55:21
KATEGORIJA:
Gradiva
KLJUČNE BESEDE:
Osnovna šola, Didaktični pripomoček, Ustvarjalnost
POVZETEK:

Pri sodobni prehrani hrane smo letos dali velik poudarek mleku, saj smo si izbrali projekt MLEKASTIČNO. Učenci (9. razred) izbirnega predmeta so pripravili poskus ČAROBNO MLEKO in ga izvedli v 3. razredu.

Galerija Priloge Komentarji (0)

povp.ocena:(0)

UVOD:

V prispevku je predstavljen poskus ČAROBNO MLEKO. Za ta poskus sem se odločila zato, ker je zanimiv za učence, ne traja dolgo in ni potrebujemo le nekaj pripomočkov in materiala, ki ga imamo bolj ali manj doma oz. v šoli.


CILJI:

- samostojno in odgovorno delo učencev,

- medgeneracijsko povezovanje in učenje,

- sodelovanje v timskem delu,

- urjenje v samostojnem izvajanju poskusa,

- učenci utrdijo znanje o mleku, snoveh, mešanju snovi, molekulski zgradba, difuziji...


UPORABLJENI MATERIALI IN PRIPOMOČKI:

- 2 dl mleka

- 4 različne tekoče jedilne barve

- detergent

- globok krožnik

- 5 majhnih kozarčkov

- vatirana palčka za ušesa


POSTOPEK:

1. Mleko počasi vlij v krožnik.

2. Nato na mleko v krožniku na 4 konce kani nekaj kapljic jedilne barve. Na vsakem koncu naj bo drugačna barva. Mi smo izbrali rumeno, svetlo rdeče, temno rdeče in modro. Pazi, da si ne umažeš oblačil.

3. S pomočjo vatirane palčke na sredino krožnika kani kapljico detergenta.

4. Opazuj kaj se bo zgodilo.


RAZLAGA POSKUSA:

Mleko vsebuje veliko različnih snovi in delcev: vodo, maščobe, beljakovine, sladkorje, vitamine, minerale. Ko kanemo v mleko jedilno barvo, opazimo, da se barva po mleku razširi. To pa zato, ker se delci v tekočem agregatnem stanju neurejeno gibljejo, se zaletavajo med seboj in v krožnik ter se na tak način razširjajo po mleku. Posledica tega je difuzija. To je pojav gibanja enih delcev (barvila) med drugimi delci (mleko), zaradi česar pride do enakomernega mešanja med obojimi delci. To traja tako dolgo, dokler niso enakomerno razporejeni.

Ko dodamo v mleko detergent, se zmanjša površinska napetost tekočine in difuzija postane hitrejša. Zato opazimo, da se barva odmakne od sredine proti robu krožnika. Detergent ima tudi vlogo povezovalca snovi, ki se med seboj ne mešajo. Npr. poveže vodo in maščobo. Delci maščobe in detergenta se zaletavajo v delce barvila in jih premikajo po mleku. Sčasoma se v raztopini doseže ravnotežje.


Opomba:

Poskus smo fotografirali tako, da se ne vidi jo obrazi učencev.

Priloge

# Ime datoteke

Komentarji