Z naravnimi materiali do mirnih živcev in dobrega spanja

Avtor prispevka : Polona Markovič, objavljeno 04.02.2019 21:00:37
KATEGORIJA:
Zdravje in dobro počutje
KLJUČNE BESEDE:
Zdravje in dobro počutje, Osnovna šola, Dobra praksa, Zbornik
POVZETEK:

V prispevku je predstavljeno, kako pomembni so za naše zdravje mirni živci in dobro spanje. Opisan je postopek izdelave antistresne žogice ter antistresne blazine za spanje, pri čemer je posebej poudarjena uporaba naravnih materialov.

Galerija Priloge Komentarji (0)

povp.ocena:(0)

Ustanova: OŠ Karla Destovnika Kajuha

V prispevku je predstavljeno, kako pomembni so za naše zdravje mirni živci in dobro spanje. Opisan je postopek izdelave antistresne žogice ter antistresne blazine za spanje, pri čemer je posebej poudarjena uporaba naravnih materialov. Učenci s posebnimi potrebami so ob njuni izdelavi razvijali veščine finemotorike, krepili vztrajnost, sledili zastavljenemu cilju in predvsem nadvse uživali.

1.      UVOD

Mirni živci in dobro spanje sta zelo pomembna dejavnika, ki vplivata na naše počutje, delovanje srce in na naše celostno zdravje, zato sem v tem šolskem letu pri delu z učenci s posebnimi potrebami nekoliko več pozornosti namenila sproščanju in osveščanju o pomembnosti umirjanja in dobrega spanja za boljše počutje in kvaliteto življenja.

2.      IZVEDBA AKTIVNOSTI

Odločila sem se za izdelek, ki ga vsak izmed nas v kakšni situaciji potrebuje.

2.1.        Antistresna žogica

Antistresna žogica je primerna za sprostitev v stresnih situacijah. Žogico lahko preprijemamo med rokami, da se lažje zberemo, osredotočimo in sprostimo. Lahko si vzamemo minuto odmora za sprostitev ali pa jo mečkamo v roki med javnim nastopom. Med razmišljanjem ali med čakanjem. Seveda si jo lahko tudi podajamo s sodelavci in v tem primeru je rekvizit za zabavo. Z metanjem antistresne žogice v zrak in njenim lovljenjem, aktiviramo delovanje leve in desne možganske polovice ter s tem izboljšujemo sposobnost koncentracije.

2.2.        Primer dobre prakse

Učenec 3. razreda ima težave s koncentracijo, se težko osredotoči samo na eno stvar in se je nenehno premika po prostoru. V razredu je zaradi svoje nemirnosti moteč in ga učiteljica velikokrat opozarja ali pošlje v mirni kotiček. Učenec ima tako čas, da se umiri, ampak tudi zamudi precejšen del učne snovi. Zdel se mi je idealen uporabnik antistresne žogice.
Najprej sva antistresno žogico uporabljala med izvajanjem dodatne strokovne pomoči v zato posebej namenjenem prostoru. Ko sem mu dala v roke antistresno žogico, se je nehal premikati in sprehajati po kabinetu in je učne aktivnosti dlje časa lahko izvajal brez prekinitev. Antistresno žogico je izkoristil za sprostitev med reševanjem matematičnih nalog, z metanjem v zrak pa sva vadila štetje. Osvojil je števila do 10 in trenutno je antistresna žogica nepogrešljiva tudi pri računanju do 20. Ker se je antistresna žogica izkazala pri učencu za zelo uspešno, sva si tako zadala cilj - izdelava antistresne žogice.

2.3.        Lastnosti žogice

Žogica je izdelana iz naravnih materialov. Blago je iz 100% bombaža. Bombažna kroglica je polnjena s sivko, ki pomirja, in ajdovimi luščinami, ki so prijetne na otip in delujejo mikromasažno. Ajdove luščine zelo dobro uravnavajo temperaturo, so zelo trpežne in imajo dolgo življenjsko dobo. So hidrodinamično obdelane, ne vsebujejo prašnih delcev in delujejo antialergeno. Sivka je nabrana na šolskem vrtu.

2.4.        Postopek izdelave

Učenec je izbral motiv blaga, ki je iz 100% bombaža. S škarjami je iz blaga izrezal velik kvadrat. Pri tem je razvijal spretnosti motorike. Ker je dotik škarij z blagom veliko nežnejši kot s papirjem, je bil učenec pri rezanju sproščen. Potem je izbral primerno šivanko in barvo nitke. S šivanjem je imel nekaj težav, ampak je vztrajal in izrezan kvadrat je zašil po treh stranicah. Poleg vztrajnosti je razvijal tudi spretnosti motorike. Potem je pripravil polnilo. Vonj sivke je v prostoru deloval prijetno in z ajdovimi luščinami si je masiral dlani in prstne blazinice. Na koncu je zašil še odprto stranico in tako je nastala učenčeva zvesta spremljevalka antistresna žogica Baba.

Učenec zdaj antistresno žogico nosi ves čas s sabo in v dogovoru z učiteljico, jo uporablja tudi v razredu. Njegovo vedenje se je izboljšalo tudi pri pouku, je dlje časa osredotočen na delo in v trenutkih, ko mu upadeta koncentracija in interes, se z žogico zamoti in tako ni več moteč za razred in sošolce.

Antistresno žogico sem se odločila nadgraditi v antistresno blazino za spanje (povšterček s polnilom iz ajdovih luščin in sivke). Ljudje posvečamo premalo pozornosti spanju, ki pa je za naše zdravje bistvenega pomena. Da se telo spočije, je dobro in kvalitetno spanje zelo pomembno. Vzglavnik iz naravnih materialov se anatomsko prilega vratnemu delu telesa. Pri tem je razbremenjena celotna hrbtenica kar ugodno vpliva tudi na ledveni del.

Vsak dan smo izpostavljeni mnogim kemičnim in umetnim snovem, ki preko hrane, pijače, tekstilnih izdelkov in kozmetike prehajajo v naše telo. Vsaj med spanjem ljudje ne bi smeli biti izpostavljeni umetnih materialom in kemičnim snovem, saj le-ti tudi med spanjem prehajajo v naše telo, zato je pomembno,  da vsaj vzglavnik ne vsebuje sintetičnih vlaken in umetnih polnil.

2.5.        Primer dobre prakse

Učenka 5. razreda ima težave s koncentracijo in spominom, kar je v zadnjem času še posebej izrazito. Njihova družina se povečala za družinsko članico, ki zahteva čas in pozornost mame tako podnevi kot ponoči. Ker živi sedemčlanska družina v dvosobnem stanovanju, vseh pet otrok, vključno z dojenčico, spi v isti sobi. Poleg vseh drugih obredov rutine, ki so bili učenkina stalnica, je porušena tudi njena večerna rutina in tudi spanje.  Antistresna blazina za spanje se mi je zdela idealen izdelek, saj vonj sivke pomirja in sprošča, ajdove luščine pa delujejo masažno. S to blazino se lahko učenka umirja in uspava ob nočnem bujenju.

2.6.        Lastnosti antistresne blazine za spanje

Blazina je izdelana iz naravnih materialov. Blago je iz 100% bombaža. Bombažna blazina je polnjena s sivko, ki pomirja, in ajdovimi luščinami, ki so prijetne na otip in delujejo mikromasažno.

Ajdove luščine so naravno polnilo, ki diha, je zračno in preprečuje potenje, poleti hladi, pozimi greje. Ajdove luščine delujejo kot antioksidant in antialergen, poleg tega pa je njihova življenjska doba daljša. Vonj sivke pomirja in blagodejno deluje na dihala, zato je sivka zelo primerno polnilo. Nabrana je na šolskem vrtu.

2.7.        Postopek izdelave

Za izdelavo blazine potrebujemo blago in polnilo. Učenka je izbrala motiv blaga, ki je iz 100% bombaža. Pripravila si je blago takšne velikosti kot je želela, da je velika njena antistresna blazina za spanje. Z rezanjem blaga je razvijala motorične spretnosti. Izbrala je primerno šivanko in nitko ter zašila blazino, ki jo je bilo potrebno le še napolniti. Kot polnilo si je izbrala ajdove luščine in cvetove sivke. Med polnjenjem je vonj sivke prijetno odišavil prostor in deloval sproščujoče, z ajdovimi luščinami pa si je učenka masirala dlani in prstne blazinice. Potem je učenka blazino še zašila in antistresna blazina za spanje, je končana.

Tekom prvih noči nastavimo pravo velikost blazine s pomočjo dodajanja in odvzemanja ajdovih luščin ter se pustimo popeljati v sladke sanje. Učenka svojo blazino vsak večer vzame v posteljo in je njena najljubša „ninica“.

3.      ZAKLJUČEK

Vsakodnevno se znajdemo v mnogih stresnih, nepričakovanih situacijah. Učence si želim pri svojem delu opremiti z ustreznimi načini reagiranja na situacijo in umirjanje je eden izmed ključnih elementov ustreznega reagiranja. Cilj, ki smo ga pri aktivnosti izdelovanja antistresne žogice in antistresne blazine za spanje zasledovali, je bil učenca seznaniti z uporabo naravnih materialov v vsakdanjem življenju. Blago je 100% bombaž, polnilo pa ajdove luščine in cvetovi sivke.
Poleg tega sta učenca pri izdelavi spoznala multisenzorno učenje, saj sta materiale tipa, voha in videla. V času izdelave smo poslušali umirjeno glasbo za sproščanje in tako smo vključili vsa čutila. Učenca sta bila pri izdelavi žogice in blazine sproščena in umirjena, osredotočena na delo, razvijala sta spretnosti finemotorike in uspešno dosegla zastavljen cilj.
Moj temeljni namen je bil, da učenca z lastno aktivnostjo in multisenzornim učenjem pridobita nova znanja o naravnih materialih ter o neskončnih možnostih njihove uporabe. Antistresna žogica oziroma antistresna blazina za spanje sta končna izdelka naše aktivnosti, ki imata tudi čustveno noto in bosta učenca spominjala na prijetne občutke in trenutke v šoli.

4.      LITERATURA

1. https://sl.wikipedia.org/wiki/Spanje

2. http://www.ekoklub.si/obdani-z-naravnimi-materiali/

3. http://www.ekosola.si/

4. https://www.semeko.si/naravni-izdelki/vzglavnik

Galerija

Priloge

# Ime datoteke

Komentarji