Naloga šole je organizirati učinkovit in uspešen pouk, ki bo omogočal razvoj učenčeve osebnosti, delovnih in učnih navad. Želimo jih naučiti, da s tem, ko skrbijo za zemljo, rastline in živali, hkrati skrbijo tudi zase in za svojo prihodnost. V ta namen smo na šolskem vrtu postavili učni čebelnjak.
V učnem načrtu je
ogromno ciljev, ki bi jih lahko povezali s temo današnjega srečanja, izstopajo
pa prepoznavanje različnih živih bitij in okolij ter njihove soodvisnosti, napovedovanje
posledic človekovega nenehnega posega v naravno okolje ter utemeljevanje pomena
trajnostnega razvoja.
Naša zgodba, povezana
s čebelami in usmerjena v uresničevanje teh cilje, se je začela s starejšim
gospodom, članom čebelarskega društva Vransko, ki je na šoli želel poučevati o
čebelah. Na ČZS smo za potrebe čebelarskega krožka prejeli učni panj, nekaj
oblek, pripomočkov, učbenikov in ostalega gradiva.
Sprva sem bila samo
komunikacijska vez med mentorjem in starši, kasneje pa se je sodelovanje
utrdilo, dejavnosti pa razširile.
Šola na Vranskem ima že nekaj let ograjen prostor, v katerem so urejeni
učilnica na prostem, manjši ribnik, hotel za žuželke, sadovnjak, travnate površine.
Šolski vrt smo želeli nadgraditi in urediti
tako, da smo s pomočjo učencev tehnike in tehnologije postavili kompostnik. Kmalu pa je vrt dobil še številna drevesa in grmovnice ter
veliko zeliščno gredo z medonosnimi rastlinami.
Učenci čebelarji so izrazili željo, da bi na šolskem vrtu postavili
čebelnjak, s pomočjo katerega bi v sklopu čebelarskega krožka spoznavali
arhitekturo in postopke ter načine izdelave čebelnjaka, življenje in korist
čebel ter pridobivali razne pridelke, na ravni šole pa uresničevali zastavljene
cilje. Še posebej bi pri učencih s pomočjo čebelnjaka spremljali odnos do
narave in čebel.
Za
izvedbo takšnega projekta je bila izrednega pomena podpora občine in šole,
prostovoljno delo čebelarskega društva, delo učencev; čebelarjev, vrtnarjev,
likovnikov itd., strokovnih delavcev, hišnika, pomoč in donacije občanov in
lokalnih obrtnikov.
Z lesenim čebelnjakom smo ustvarili za čebele
najugodnejše bivalne razmere. Najpomembnejša naloga šole je organizirati učinkovit
in uspešen pouk, ki bo v skladu s predmetnikom omogočal celovit razvoj učenčeve
osebnosti in razvoj delovnih in učnih navad. Ena izmed prednostnih nalog šole
je tudi spodbujanje učencev k izboljšanju spoštovanja sebe in drugih, kamor
spada tudi spoštovanje narave in vsega, kar nam narava ponuja. V ta namen nam
bo prišel čebelnjak še kako prav. Želimo jih naučiti, da s tem, ko skrbijo za
zemljo, rastline in živali, hkrati skrbijo tudi zase in za svojo prihodnost.
S
postavitvijo čebelnjaka so dejavnosti na šoli stekle s polno paro.
Pri
čebelarskem krožku smo izvajali
praktične dejavnosti v čebelnjaku: zbijanje okvirčkov, napenjanje žic, vlaganje
satnic, izdelava okraskov iz voska, sajenje medovitih rastlin, pregled čebelje
družine, točenje in okušanja medu. Učenci se občasno udeležijo tudi Tekmovanja
mladih čebelarjev.
Pri poučevanju sva s sodelavko naleteli na pomanjkanje gradiva za najmlajše
učence, zato sva se prilagoditve učnih vsebin za najmlajšim lotili kar sami.
Nastalo je že nekaj učnih enot, zbirko pa si želiva še obogatiti.
Za mlade čebelarje vsako leto organiziramo izlet. Do sedaj smo bili v
čebelarskem muzeju Krapje, na planšariji Lipovec in v čebelarskem centru v
Lukovici, vsako leto pa tudi obiščemo sejem ApiSlovenija v Celju.
Na nivoju šole vsako leto pripravimo obeležitev dveh pomembnih dnevov;
Slovenski tradicionalni praznik v novembru in svetovni dan čebel v maju.
Plakate, videoposnetke, nagovore in predstavitve pripravljajo in ustvarjajo
učenci.
Na te dni je v šolskem čebelnjaku dan odprtih vrat, kjer si je
bilo mogoče ogledati posnetke, čebelarsko razstavo pripomočkov, naprav in
panjskih končnic. Otroci od doma prinesejo sadike medovitih rastlin in jih posadijo
v grede šolskega vrta.
Na
pobudo Čebelarske zveze Slovenije smo risali čebelarsko pravljico, v sklopu likovnega
snovanja pa je nastala čebelja motorična pot.
Naša
najnovejša pridobitev pa je čebelarska učna pot. Učna
pot je sestavni del šolskega vrta. Na učnih panojih, ki so postavljeni ob potki
med gredo medovitih rastlin in šolskim čebelnjakom, je predstavljeno v sliki in
besedi življenje čebele. Na podlagi vsebin na panojih je nastala tudi čudovita
učna brošura.
Vse
predstavljene dejavnosti pa so sčasoma motivirale tudi nekatere predmetne
učitelje in tako je skupina Mladih poročevalcev aktivno sodelovala v
mednarodnem projektu YOUNG REPORTERS FOR THE ENVIRONMENT. V projektu so
sodelovali učenci od 6. do 9. razreda. Že leto prej so pričeli s projektom
Change your role, kjer so sodelovali s šolama iz Romunije in Češke, v letu
2020/2021 pa so s šolo iz Turčije skupaj ustvarili strokoven članek Honey Bees
Are Important Members of a Sustainable Life, ki so ga poslali na mednarodno
tekmovanje. Rezultat je uvrstitev prispevka na 3. mesto na mednarodnem
ocenjevanju, kar je odličen rezultat.
Raziskovali
so razširjenost in škodljivost varoze ter primerjali sredstva, ki jih za
zatiranje te bolezni uporabljajo ekološki čebelarji in ostali. Pri raziskovanju
so sodelovali z Vladom Auguštinom, svetovalcem spec. za tehnologijo
čebelarjenja na Čebelarski zvezi Slovenije.
Naši
mladi poročevalci za okolje so bili na podlagi dosežkov iz preteklih let povabljeni
k snemanju informativne oddaje za mlade Infodrom na RTV SLO. Oddaja govori o negativnem
vplivu množične uporabe elektronskih naprav na ogljični odtis okolja.
Kot
ste lahko videli in slišali, so v našo zgodbo vpeti učenci celotne vertikale. V
ustvarjanje in delo vključujemo učence različnih predmetov, sodelujejo tudi
učitelji, tehnični kader in zunanji sodelavci. Pred leti je bilo na šolskem
vrtu zaznati precej smetenja in uničevanja, vendar se je z vključevanjem otrok že
od vrtca naprej in vlaganjem truda v skupno dobro spremenil tudi odnos do vrta
in vsega živega na njem.