V Vrtcu Sežana vsako leto izvajamo različne EKO projekte, kjer sodelujejo vsi otroci. V naši skupini, kjer so otroci stari od 4 do 5 let, smo se odločili za učenje z raziskovanjem zaprtega tipa na temo " Kaj je mleko?".
Vsebina prispevka
Kot vsako leto smo tudi v letošnjem šolskem letu z
otroki iz Vrtca Sežana, veliko pozornosti namenili pomenu skrbnega in
odgovornega ravnanja s hrano in ozaveščenosti za lokalno samooskrbo. Izhajali
smo iz eko projekta Mlekastično! izberem domače na temo »Za zdravje pijmo mleko
kravje«.
Pobudo za raziskovalno nalogo so mi dali otroci v
skupini. Ob pogovorih sva ugotovili, da nekateri otroci še niso videli žive
krave, ne vedo, kateri so mlečni izdelki in kako pride mleko v trgovino. Namen
raziskovalne naloge je bil, da otroci na zanimiv, aktiven in samostojen način
spoznajo vlogo, pomen mleka in mlečnih izdelkov za zdravje in lokalno
samooskrbo.
Metoda dela
Pri izvajanju vsebin raziskovalne naloge smo se
vseskozi posluževali metode aktivnega učenja. Otroci so preko aktivnega
raziskovanja spoznavali nove besede molža, paša, pasma krav, krmilo, mlekarna, predelava,
sirotka, pinjenec, mlekomat.
Motivirali sva jih z obiskom ekološke kmetije, ki sva
ga izvedli kot srečanje s starši. Na kmetiji so videli krave na travniku in v
hlevu, teličke in bika v svoji ogradi. Predstavljena jim je bila molža krave,
strojna in ročna. Gospa Božeglav jim je predstavila delo na kmetiji, skrb za
krave, imena krav, hrano, pasmo krav in mlečne izdelke. Povedala jim je, da so
z mlekom in mlečnimi izdelki samooskrbni, da mlečne izdelke prodajo. S
pogostitvijo smo mlečne izdelke okusili in kupili. Otrokom so bili najbolj všeč
sadni in navadni jogurt, mehki sir in skuta.
V naslednjih dnevih sva otrokom postavili štiri
raziskovalna vprašanja in sicer:
Kaj je mleko?
Je hrana, je pijača, ne vem, oboje.
Katere vrste mleka poznamo?
Mleko od krave, od koze in od ovce.
Kako pride mleko v trgovino?
Mleko pripeljejo s kamionom v trgovino. Je v trgovini.
Ga nalijejo v trgovini in dajo na polico.
Kje dobimo informacije o mleku, koga vprašamo?
Vprašamo starše, babice in dedke, pogledamo v knjigah.
Otroci so si dnevno ogledovali in opazovali fotografije
obiska ekološke kmetije in komentirali, kaj jim je bilo na kmetiji najbolj
všeč. Obiskali smo Kosovelovo knjižnico in se s knjižničarko pogovarjali o kmetiji,
kravah, mleku, mlečnih izdelkih, o prevozu in predelavi mleka. Vsakodnevno smo
si ogledovali knjige, priročnike ter slikanice in jim prebrali, kar jih je
zanimalo. Ogledali smo si mlekomat, prinašali so prazne embalaže mlečnih
izdelkov, o katerih smo se pogovarjali. Povedali so nama, da so njihovi
najljubši mlečni izdelki sladoled, sladka in kisla smetana, kefir, maslo, skuta
in sir. Vedeli so, da ima mleko veliko vitamina kalcij, ki je dober za zobe in
kosti. Mleko pa je najboljše kot čokoladno mleko ali s kakavom, s čokoladnimi
kroglicami, z muslijem, s čokolinom in v mlečnem zdrobu. Seznanili so se z
različnimi mlekarnami; ogledali so si posnetke o molži krave, o predelavi mleka
v mlekarni, o predelavi mleka v skuto in smetane v maslo; ogledali so si mleko
in mlečne izdelke v trgovini, na delovnem listu kravica Berta so lepili slike
mlečnih izdelkov, ki jih imajo najraje; ob plakatih so si ogledali mlečno pot;
izdelali so manjše kravice; pomagali so pri izdelavi večje krave Jagode Bambole
iz kartona in jo skušali pomolsti. Ugotovili so, da je ročna molža krave
zahtevna, da je treba ravno prav stisniti, da priteče tekočina iz rokavice.
V kuharskih knjigah so iskali slike receptov z uporabo
mlečnih izdelkov. Tako smo mleko spremenili v sladko rjavo mleko z dodatkom
kakava; sodelovali so pri izdelavi skute, masla in smutija. Ugotovili so, da
pri izdelavi skute ostane tekočina, ki se imenuje sirotka, ki smo jo uporabili
za sadni smuti. Pri izdelavi masla pa ostane pinjenec, ki smo ga pokusili a jim
ni bil všeč okus. Maslo, skuto in smuti smo pokusili na tradicionalnem
slovenskem zajtrku. Večini otrok sta bila maslo in skuta všeč, najbolj pa sadni
smuti z jagodami, borovnicami in bananami.
Ob zaključku raziskovalne naloge kaj je mleko sva jim
ponovno zastavili štiri raziskovalna vprašanja.
Kaj je mleko?
Mleko je pijača.
Katere vrste mleka poznamo?
Poznamo mleko od krave, ovce, koze, oslice in kamele.
Kako pride mleko v trgovino?
Mleko pripeljejo s kamionom v cisterni najprej do
mlekarne. Tam ga spremenijo v mlečne izdelke in ga potem prodajo v trgovino,
kjer ga mi kupimo.
Kje poiščemo informacije o mleku, koga vprašamo?
Informacije poiščemo pri starših, v knjigah, v
receptih, v knjižnici, v reklamah, na računalniku, na spletu.
Otroci so povedali, da večkrat pomagajo svojim staršem
v kuhinji, kjer mesijo testo in pečejo piškote. Dogovorili smo se, da izdelamo
svojo kuharsko knjigo z recepti mlečnih izdelkov. Otroci so jih vestno prinašali
in predstavljali svoj recept otrokom v skupini. Zbrane recepte smo predstavili
v kuharski knjigi vsem otrokom in staršem.
Zaključek
Otrokom smo želeli
zastavili vprašanje, ki jih bo izzvalo in na katerega bodo iskali odgovore in
to nam je z vprašanjem o mleku uspelo. Otroci so se največkrat učili z lastno aktivnostjo, s
spoznavanjem, z igro, s ponavljanjem, s posnemanjem. Bili so komunikativni,
delovni, vztrajni, delno samostojni, spretni, radovedni in iznajdljivi. Načrtovane
dejavnosti so potekale zelo uspešno. Pri otrocih smo okrepili zavedanje pomena hrane v
vsakdanjem življenju in soodgovornost pri izbiri in količini hrane pri obrokih.
Za raziskovalno nalogo je treba
imeti predvsem dovolj časa, potrpljenja in zagotavljati varno okolje za
otroke.
Aktivno raziskovanje nam nudi
širjenje obzorja, otroku pa omogoča iskanje lastnih rešitev, mu dovoljuje
napake, spodbuja k razmišljanju in učenju.
Vsi imamo možnost, da se vsak dan izboljšujemo na vseh
področjih življenja.
Torej, začnimo danes.