Naše zdravje je v naših rokah

Avtor prispevka : Nataša Vrabl, objavljeno 08.04.2019 10:55:52
KATEGORIJA:
Hrana
KLJUČNE BESEDE:
Hrana, Zdravje in dobro počutje, Gibanje, Ozaveščanje, Vrt
POVZETEK:

Otroke v šolah že od prvega razreda učimo, da je za optimalen razvoj človeka potrebnih več dejavnikov: zdrava in uravnotežena prehrana, dovolj počitka in spanja, osebna higiena ter zadostna mera gibanja. Zato smo se na naši šoli odločili, da naučeno teorijo pričnemo po korakih spreminjati v prakso.

Galerija Priloge Komentarji (0)

povp.ocena:(0)

Zadnje čase veliko slišimo o zdravi prehrani, pomembnosti gibanja, zdravju … Iz vseh smeri nas bombardirajo z informacijami o fit ljudeh in super živilih. Obljubljajo nam vse mogoče naprave, pripomočke, pripravke, dopolnila za zdravo telo. V besednjaku je moderno uporabljati na novo skovane besede, ki označujejo zdravje, gibanje, prehrano. In nadvse imenitno se je postavljati pred drugimi in naštevati, kaj vse novega smo že preizkusili.

Vendar se tukaj porodi vprašanje. Zakaj je kljub vsem ponujenim novostim na področju zdravja vse več ljudi s prekomerno težo, vse več ljudi s srčno žilnimi obolenji, vse več je »hrbteničarjev« in pri učencih – vse manj so motorično spretni.

S sodelavci smo se o tem veliko pogovarjali in prišli do ugotovitve, da je vse preveč teorije. Veliko se govori, govori in govori, vendar se le malo stori. O zdravem načinu življenja ljudje resnično vemo veliko. Če prosimo kogar koli, naj nam navede nekaj dejstev in predlogov za naše zdravje, bomo v nekaj minutah sestavili celo knjižico z nasveti. Ko pa povprašamo, koliko teh nasvetov pa so preizkusili in tudi vztrajali pri njih, dobimo realno stanje. Veliko teorije – malo prakse.

Tako je v veliko primerih tudi v šolah. Vse preveč je besed in sedenja v učilnicah. Učenci sedijo pri svojih mizicah in se »učijo« o zdravem načinu življenja!!!

Na naši šoli smo kaj hitro ugotovili, da je potrebno nekaj spremeniti. Teorijo je potrebno spremeniti v prakso. Otrokom je potrebno na konkretnem nivoju prikazati, kako sami poskrbimo za zdrav način življenja. Ni rešitev le v trgovinah, rešitev je tudi v naravi. Le izkoristit jo moramo!

 

Na Osnovni šoli Mala Nedelja smo lahko srečni, saj se naša šola nahaja na podeželju. Tako imamo vse potrebne pogoje za izvajanje prakse na dlani. Le iz učilnice se je potrebno premakniti. In to smo tudi storili!

 

Naša načrtovanja so izhajala iz tega, da smo želeli učencem približati celotno sliko – od začetka do konca – od semena, rasti rastline, uporabe pridelka v prehrani, vpliva hrane na telo/zdravje/energijo, energije za gibanje/šport, pomembnost gibanja.

 

Oblikovali smo cilje, ki jih želimo doseči:

 

Ø  učenci spoznavajo semena, rastline;

Ø  učenci sejejo semena in skrbijo za rastline;

Ø  učenci spoznavajo, kaj potrebuje rastlina za svojo rast;

Ø  učenci se spoznavajo s pridelavo hrane in spoznavajo pomen lastnega pridelovanja hrane ter razvijajo odgovornost;

Ø  učenci se seznanijo s pripravo hrane in jo tudi pripravijo;

Ø  učenci se zavedajo pomembnosti zdrave prehrane;

Ø  učenci se zavedajo pomena gibanja;

Ø  učenci se zavedajo, da smo za svoje zdravje odgovorni sami;

Ø  učenci razvijajo dobre medsebojne odnose in gradijo prijateljstva.

 

Na podlagi teh postavk smo naše aktivnosti razporedili v tri sklope:

 

1.       Urejanje šolskega vrta (Od semena do pridelka) – PRIDELAM SAM

2.       Zdrava prehrana (Uporaba naših pridelkov v prehrani) – PREDELAM SAM

3.       Gibanje (Gibalne in športne aktivnosti) – MIGAM SAM

 

1.            Urejanje šolskega vrta (Od semena do pridelka) – PRIDELAM SAM

 

Že pred časom se je na šoli porodila ideja o šolskem vrtu. Vsakemu razredu je bila dodeljena gredica. Na ravni šole smo se dogovorili za kolobarjenje. Vsak razred je izdelal načrt, s katerim delom kolobarja  bo pričel.

 

Primer kolobarja:

1. leto je na mestu KORENINA,

2. leto je istem mestu LIST,

3. leto  CVET,

4. leto  PLOD,

5. leto pa se tja presadi TRAJNICE.

 

Aktivnosti so se pričele že pozimi. Učenci so od doma prinesli domača semena. Pripravili smo lončke z zemljo in semena posadili ter posejali. Ves čas smo pridno spremljali rast rastlin. Opazovali smo napredek, se pogovarjali o kalivosti semen, skrbi za rastline, kaj rastline potrebujejo za zdrav razvoj in to primerjali s človekovimi potrebami.

 

Naše rastline so v lončkih pridno rastle in pomlad je čas za delo na vrtu. Najprej smo zemljo na gredicah prekopali, zrahljali in pognojili, saj rastline tako hitreje rastejo in obilneje obrodijo. V pripravljeno zemljo smo posadili naše sadike.

Ob vsaki priložnosti smo hodili opazovat rast naših rastlin, ki so postajale iz dneva v dan večje. Vsak dan smo se naučili kaj novega in s pridom izkoriščali, kar so nam ponujale.

Naš trud in delo sta čez nekaj mesecev obrodila sadove tako kot naš vrt. Učenci so opazili prve plodove in bili navdušeni nad našimi pridelki.

 

V tem sklopu smo se naučili, kako pridelati hrano, kakšna je pot od semena do ploda oz. pridelka.

 

Pri učencih se je takoj porodilo vprašanje, kaj pa bomo s pridelki. Spontano so se »rodile« ideje za naslednji sklop aktivnosti. Seveda, plodove je potrebno pobrati in jih nekako uporabiti.

 

 

2.            Zdrava prehrana (Uporaba naših pridelkov v prehrani) – PREDELAM SAM

 

Pridelek smo pobrali in si ogledali, kaj nam je vrt podaril. Učenci so dobili nalogo, da raziščejo, kako bi lahko te plodove uporabili v prehrani.  Kakšne jedi bi lahko iz njih pripravili.

Idej je bilo na pretek.

V našem razredu smo se skupnimi močmi odločili, da bomo pripravili različne namaze.

 

Učenci so prinesli različne recepte. Pregledali smo jih in izbrali štiri najprimernejše.

Otroci so bili razdeljeni v štiri skupine. Naloga vsake skupine je bila pripraviti seznam potrebnih sestavin in ga oddati šolskim kuharicam, da te sestavine priskrbijo. Naš pridelek pa smo med tem časom primerno uskladiščili.

 

Na dan priprave namazov so učenci dobili recepte in samostojno delali po skupinah. Predhodno smo se seveda pogovorili o pripravi delovnega okolja, varnosti pri delu, osebni higieni, higieni delovnega prostora, urejenosti in serviranju hrane.

 

RECEPTI

 

SKUTNO-ČEBULNI NAMAZ

 

•             20 dag skute

•             3 do 4 velike žlice kisle smetane

•             1 mala čebula

•             1 žlička mlete rdeče sladke paprike

•             sol po potrebi

 

Priprava:

Skuto prepasiramo, dodamo kislo smetano, sesekljamo čebulo, rdečo papriko ter dodamo sol.

 

SKUTIN NAMAZ Z ZELIŠČI

 

•            250 g puste skute

•            2 žlici kisle smetane

•            2 žlici jogurta

•            sol po potrebi

•            1 do 2 žlici drobno sesekljanih zelišč (peteršilj, drobnjak, bazilika …)

 

Priprava:

Skuto prepasiramo, dodamo kislo smetano in jogurt, na drobno sesekljamo zelišča ter dodamo sol.

 

SADNI NAMAZ

 

•             4 kuhana jabolka

•             2 banani

•             limonov sok

•             malo cimeta

 

Priprava:

Jabolka olupimo in jih dušimo do mehkega, dodamo banane, ki jih prej pokapamo z limonovim sokom, da ne počrnijo. Vse skupaj zmešamo s paličnim mešalnikom.

 

KORENČKOV NAMAZ

 

•             12,5 dag masla

•             2 surova korenčka

•             malo majoneze

•             ščepec soli

 

Priprava:

Korenček na fino naribamo, dodamo vse ostale sestavine in dobro zmešamo v namaz.

 

 

Učenci so ob delu neizmerno uživali in nastala je slastna domača pojedina. In kljub temu, da se pri šolski malici kar nekaj učencev zmrduje, kadar vidijo na mizah namaze, ki jih niso vajeni, je tokrat bilo drugače. Z užitkom so zmazali kruhke, namazane z njihovimi namazi.

 

Med druženjem ob okusni hrani smo imeli priložnost za pogovor glede pomembnosti doma pridelane hrane in doma pripravljenih uravnoteženih obrokov, saj nam dajejo moč in energijo za vsakodnevne aktivnosti. Ugotovili smo, če jemo nekvalitetno, neuravnoteženo prehrano, smo utrujeni, brez energije, celo zbolimo lahko. Kadar pa je naša prehrana primerna, imamo moč za učenje, gibanje, smo boljše volje, kar pa vpliva na naše zdravje, rast in razvoj.

 

Sedaj nam manjka le še gibanje. In katere aktivnosti smo izvedli?

 

 

3.            Gibanje (Gibalne in športne aktivnosti) – MIGAM SAM

 

Čeprav spadamo med manjše šole, se pri nas izvaja široki spekter športno-gibalnih aktivnosti, saj se zavedamo, da je gibanje ključnega pomena za psihično in fizično zdravje otrok.

 

Naštela bom le nekaj dejavnosti:

Ø  minutka za zdravje – izvaja se v razredih na pobudo učencev ali učitelja, ko vidi, da je potreben premor med delom;

Ø  rekreativni odmor – učenci med odmorom trikrat na teden pod vodstvom učitelja izvajajo telesne aktivnosti na prostem;

Ø  športni dnevi – raznovrstno zasnovani (športne igre, moštvene igre, drsanje, plavanje, kros, orientacijski tek, jahanje, atletika, igre brez meja);

Ø  pohodi – gozdni pohod, orientacijski pohodi, »navadni« pohodi;

Ø  plavalni tečaji – se izvajajo od prvega do tretjega razreda, tudi v petem razredu;

Ø  izbirni predmeti – učencem se je ponudil bogat nabor športnih aktivnosti (odbojka, nogomet, ples …);

Ø  šport za zdravje – izvajajo se raznolike športne aktivnosti, ki krepijo naše zdravje;

Ø  športna tekmovanja – učencem omogočimo sodelovanje na različnih športnih tekmovanjih med šolami (za učence razredne stopnje: kros, med dvema ognjema, atletika, tek prijateljstva; za učence predmetne stopnje: atletika, odbojka, nogomet, namizni tenis, badminton, kros);

Ø  kolesarjenje za učence;

Ø  projekta Zlati sonček in Krpan;

Ø  izvenšolske športne dejavnosti, ki potekajo v šolskih prostorih (judo, nogomet, namizni tenis, ples, košarka).

 

Seveda na naši šoli poteka še več različnih aktivnosti vezanih na te teme. Nekatere so zastavljene dolgoročno, nekatere za krajši čas. Za nekatere dejavnosti je potrebno dolgo načrtovanje in temeljiti razmislek, nekatere pa se porodijo v hipu in jih tudi glede na dani trenutek izvedemo.

 

 

Zaposleni na Osnovni šoli Mala Nedelja upamo in si želimo, da se vsa ta naša prizadevanja dotaknejo otrok in vplivajo na ozaveščenost naših učencev glede zavedanja pomembnosti pravilne prehrane, kvalitetnih sestavin in gibanja za naše zdravje. Upamo in si želimo, da smo v učence vcepili dejstvo, da smo za svoje zdravje odgovorni le mi. Le vsak posameznik lahko poskrbi zase, za svoje telo in um,  saj je naše zdravje v naših rokah!

Mi smo jim pokazali pot in lahko le upamo in si želimo, da jo bodo nadaljevali v tej smeri.



Literatura:

·         Merljak, M. in Koman, M. (2008). Zdravje je naša odločitev. Ljubljana: Prešernova družba.

·         Fowler, A. (2011). Užitni vrt ali Kako imeti svoj vrt in ga pojesti. Maribor: Videotop d. o. o.

·         Pušenjak, M. (2010). Moj ekovrt. Ljubljana: ČZD Kmečki glas.

·         Eyikan, A. (2015). Zdrava hrana: zelena energija za življenje, Brezovica: Cangura.com.

·         Poličnik R., Šenk Zidar M. (2012). Otroci jejmo zdravo, Zavod za zdravstveno varstvo Kranj, Mestna občina Kranj.

·         Spletni vir: http://www.nijz.si/sl/publikacije/minuta-za-gibanje-v-razredu 

·         šolski arhiv fotografij

Galerija

Priloge

# Ime datoteke

Komentarji